Tuesday, August 25, 2009

EXPLORASI NOVEL SALAHUDIN AYUBI PENAKLUK JERUSALEM : KOMEN PAK LATIP

Terima kasih diucapkan kepada Biro Akademik & Kerjaya MPP Sesi 08/09 Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang menganjurkan Explorasi buku Salahudin Ayubi Penakluk Jerusalem.

Antara perkara yang diperkatakan ahli panel, apakah perkara pokok yang ingin disampaikan penulis melalui novel Salahudin Ayubi Penakluk Jerusalem?. Bagaimana fakta-fakta sejarah hidup Salahudin Ayubi diolah dalam bentuk genre novel Islam dan apakah pendekatan dalam memastikan keaslian fakta tersebut?.


Tuan Mohamad Kamal bin Kamarudin, mencadangkan supaya judul “Penakluk” itu ditukar kepada perkataan yang lebih sesuai. “Jerusalem” pula ditukar kepada “Baitul Muqaddis.” Satu cadangan yang baik.

Beliau yang juga pensyarah sejarah di UPSI menggalakan Mahasiswa dan Mahasiswi membaca novel tersebut agar nilai-nilai murni dan semangat pahlawan terbilang itu dapat dijadikan tauladan untuk menjadi lebih baik pada masa akan datang.


Kebanyakan yang hadir sudah membaca novel Salahudin Ayubi Penakluk Jerusalem menjadikan Explorasi buku itu mendapat maklum balas yang baik daripada peserta.

Sebagai penulis buku ini saya merasakan Explorasi novel Salahudin Ayubi ini merupakan satu penghargaan yang pastinya memberi motivasi kepada diri ini.


Ahli panel. Abdul Latip, Tuan Mohamad Kamal bin Kamarudin (tengah) dan Tuan Mohd Nawwar bin Abu Mukhtar (moderator)


Sempena majlis ini diadakan jualan novel sejarah Islam dan buku-buku lain yang diterbitkan PTS. Ramai juga yang membelinya. Alhamdulillah.


Bergambar sambil tanda tangan pada buku-buku yang dibeli Mahasiswa dan Mahasiswi UPSI. Semoga mereka cemerlang di dunia dan bahagia di akhirat. Amin.


Mereka adalah bakal pendidik dan pemimpin.



Terima kasih diucapkan kepada Nur Aqilah Hanis Mohd Yusof dan barisan Ahli Jawatankuasa Pelaksana kerana menjayakan majlis ini.






Gambar-gambar adalah ihsan daripada Cik Nazalia binti Lokman dan Nur Afiti binti Mohd Basri.

Dipetik dari blog Pak Latip.

 
Template by: Abdul Munir